Jak zostać pilotem śmigłowca?

Od dziecka marzysz o lataniu? Zastanawiasz się, jak to jest zostać pilotem śmigłowca? Wyjaśniamy, jak zdobyć uprawnienia do latania helikopterem, jakie badania są niezbędne jeszcze przed kursem i jakie są perspektywy zawodu dla przyszłych pilotów i nie tylko.

Na próbę – lot próbny helikopterem

Jeśli chciałbyś zostać pilotem, ale nigdy wcześniej nie latałeś śmigłowcem – pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, jest bez wątpienia lot zapoznawczy. Dzięki niemu przekonasz się, czy masz predyspozycje do zawodu pilota. Same chęci i marzenia niestety nie wystarczą. Warto zauważyć, że tego rodzaju loty oferuje wiele ośrodków szkoleniowych oraz aeroklubów.

Jeśli po próbnym locie nie zmienisz zdania i nadal będziesz chciał latać, możesz z czystym sumieniem zapisać się na szkolenie. Tego rodzaju kurs składa się z dwóch części – teoretycznej i praktycznej. Co ważne, można je realizować jeden po drugim, ale i w tym samym czasie. Po ukończeniu szkolenia należy udać się do lekarza, aby uzyskać odpowiedniej klasy orzeczenie. Następnie można już przystąpić do egzaminów na daną licencję. Egzamin, podobnie jak i szkolenie, składa się z dwóch części – teoretycznej i praktycznej. Oczywiście, aby uzyskać uprawnienia do latania należy dobrze zdać zarówno teorię, jak i praktykę.

Na jaki kurs można się zapisać by latać śmigłowcem?

Istnieje kilka szkoleń, które umożliwiają latanie śmigłowcem:

  • licencja na lekkie śmigłowce – LAPL(H) – do pilotowania jednosilnikowych helikopterów o maksymalnej masie do 2 ton z maksymalnie 3 osobami na pokładzie. Taka licencja pozwala tylko i wyłącznie na loty niekomercyjne (czyli nie można pobierać za nie wynagrodzenia). Aby ubiegać się o tę licencję należy mieć minimum 17 lat i ukończony kurs na pilota w zatwierdzonym ośrodku;
  • licencja na loty turystyczne – PPL(H) – pozwala wykonywać bezpłatne loty niekomercyjne różnymi śmigłowcami (bez ograniczeń co do masy). Aby móc ubiegać się o tę licencję trzeba mieć co najmniej 17 lat i zdany kurs w autoryzowanym ośrodku. Co ważne, licencja PPL(H) pozwala na latanie w roli egzaminatora bądź instruktora;
  • licencja na zawodowe loty – CPL(H) – tylko ta licencja pozwala na znalezienie pracy jako pilot, inne umożliwiają jedynie loty niekomercyjne, dla przyjemności. Aby ubiegać się o licencję CPL(H) należy mieć co najmniej 18 lat i przejść wcześniej odpowiednie szkolenie, a następnie zdać egzaminy teoretyczne i praktyczne. Takich egzaminów jest kilkanaście. Co ważne, obejmują szerszy materiał – zarówno wiedzy, jak i umiejętności – niż te na licencje PPL(H) oraz LAPL(H). Licencja zawodowego pilota daje takie same uprawnienia jak licencje LAPL(H) i PPL(H), a także umożliwia wykonywanie obowiązków dowódcy bądź drugiego pilota w niekomercyjnym transporcie oraz w lotach komercyjnych. Dzięki licencji CPL(H) można zarabiać jako pilot i podjąć pracę w roli pilota lotniczego pogotowia ratunkowego bądź też pilotować helikoptery, które mają za zadanie wykonywać różne specjalistyczne zadania.

Wymagania zdrowotne pilota

Aby móc uzyskać licencję na latanie śmigłowcem, należy przejść badanie lotniczo-lekarskie. Co ważne latać można również wtedy, kiedy używa się okularów lub soczewek kontaktowych. Warto zauważyć, że wymagania stawiane pilotom zawodowym i turystycznym nie są takie same. W przypadku licencji turystycznej – rygory są mniejsze i pozwalają latać osobom z większą wadą wzroku. Natomiast jeśli chce się zarabiać na lataniu, należy uzyskać orzeczenie klasy I. Konieczne są badania od okulisty, laryngologa i kardiologa, a także badania krwi i moczu.

 

Dodaj komentarz